Με τον «Κλεισθένη» αυξάνονται από 3 σε 5 τα μέλη των Τοπικών
Συμβουλίων όλων των Κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό από 301 έως 2.000
κατοίκους, κάτι που στην περίπτωσή μας αφορά στο Γραμματικό και στον
Βαρνάβα.
Διαβάσαμε, ψάξαμε και αναλύσαμε τον νέο Νόμο, στοχεύοντας κυρίως σε άρθρα που άπτονται σε θέματα σύνθεσης και λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου και άρθρα που, λογικά ή… παράλογα, τροποποιούν ή αλλάζουν ριζικά αρκετά μέχρι τώρα προεκλογικά και μετεκλογικά δεδομένα. Και σας τα παρουσιάζουμε.
Δεν είμαστε βέβαιοι στο κατά πόσο είναι δυνατό να λειτουργήσει ευεργετικά κάτι τέτοιο στον μικρόκοσμο των Δήμων με τα γνωστά μέχρι σήμερα πολιτικά… ήθη κι έθιμα, στόχος πάντως του αρμόδιου Υπουργού, Πάνου Σκουρλέτη, είναι «η εμβάθυνση της δημοκρατίας και της αντιπροσωπευτικότητας της λαϊκής βούλησης, καθώς και η δημιουργία προϋποθέσεων για την εμπέδωση μιας ευρύτερης συνεργασίας και συμμαχιών».
Συγκεκριμένα καθορίζεται ότι «αν η θέση του Δημάρχου κενωθεί για οποιονδήποτε λόγο, το Δημοτικό Συμβούλιο εκλέγει νέο Δήμαρχο, μεταξύ των συμβούλων που έχουν εκλεγεί με τον πρώτο ή τον δεύτερο σε ψήφους συνδυασμό. Η εκλογή του νέου Δημάρχου γίνεται με μυστική ψηφοφορία όπου ψηφίζουν όλοι οι Δημοτικοί Σύμβουλοι και Δήμαρχος αναδεικνύεται ο Σύμβουλος που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία».
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στην περίπτωση που η θέση ενός Περιφερειάρχη μείνει κενή.
Με άλλα λόγια, σε περίπτωση που παραιτηθεί ή φύγει από τη ζωή ένας Περιφερειάρχης ή Δήμαρχος, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να εκλεγεί νέος από άλλη παράταξη, κάτι ασφαλώς παράλογο, αλλά και αντίθετο στη λαϊκή βούληση όπως εκφράστηκε στις εκλογές.
Το συγκεκριμένο άρθρο, χωρίς διάθεση εμπλοκής στη λογική του συντάκτη του, στερεί ουσιαστικά τη δυνατότητα προεκλογικής συνεργασίας υποψηφίων Δημάρχων, τα κοινώς λεγόμενα «δίδυμα», με τη συμφωνία επιμερισμού της Δημαρχιακής θητείας σε περίπτωση νίκης.
Επίσης, με τον «Κλεισθένη» αυξάνονται από 3 σε 5 τα μέλη των Τοπικών Συμβουλίων όλων των Κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό από 301 έως 2.000 κατοίκους, κάτι που στην περίπτωσή μας αφορά στο Γραμματικό και στον Βαρνάβα.
Ο Πρόεδρος, πάντως, του Δημοτικού Συμβουλίου προέρχεται πάντα από την παράταξη του εκλεγέντος Δημάρχου είτε αυτή αναδείχθηκε πρώτη είτε δεύτερη σε εκλογική δύναμη.
Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, δίνεται η δυνατότητα σε υφιστάμενες δημοτικές παρατάξεις να συνενωθούν σχηματίζοντας νέα παράταξη, αρκεί να υπάρχει η έγκριση όλων των Συμβούλων των συνενούμενων παρατάξεων.
Όμως υπάρχουν και ουσιαστικές καινοτόμες αλλαγές, πολλές από τις οποίες αναπτύξαμε παραπάνω, που σίγουρα δεν είναι εναρμονισμένες με την ελληνική κουλτούρα και κατά τη γνώμη μας θα φέρουν αρκετά κολλήματα σε κρίσιμους τομείς της διοίκησης της λειτουργίας των μικρών κυρίως Δήμων, τουλάχιστον τον πρώτο καιρό. Δεν είναι βέβαια εύκολο να μπει κανείς στη λογική και τις προθέσεις των ειδικών που συνέταξαν τον Νόμο, πόσο μάλλον των πολιτικών παραγόντων που έδωσαν τις κατευθυντήριες γραμμές, αλλά μπορεί ο νέος αυτός Νόμος να φαίνεται εκ πρώτης όψεως πρωτοποριακός, τα πολιτικά μας όμως ήθη δεν είναι ακόμα έτοιμα να εναρμονιστούν και να λειτουργήσουν σύμφωνα με τη λογική του «Κλεισθένη».
Βλέποντας κάποιος τον Νόμο με το μάτι ενός δημότη μικρού Δήμου, με τις γνωστές αντιπαραθέσεις και μικρότητες που συχνά συναντάει κανείς σε μικρές κοινωνίες, οι συνεργασίες και οι συναινέσεις που οραματίζεται ο Πάνος Σκουρλέτης δεν είναι δυνατό να «περπατήσουν» τόσο εύκολα. Δεν υπάρχει καμία αντίρρηση ότι πρέπει κάποια στιγμή να μάθουμε να ζούμε και με τον «Κλεισθένη», αλλά σήμερα ποιος άραγε μπορεί να διανοηθεί έναν Δήμαρχο, με δύναμη το 1/3 ή το 1/4 του Δημοτικού Συμβουλίου, να είναι σε θέση να διοικήσει σε ικανοποιητικό βαθμό; Είναι σαν να απαιτούμε από έναν Πρωθυπουργό να λειτουργήσει αποτελεσματικά και να παράξει κυβερνητικό έργο, έχοντας μια δύναμη μόνον 85 ή 100 βουλευτών.
Πηγή Τμήματος Ειδήσεων:
Βαρνάβας όμορφος τόπος να μένεις, δύσκολος να ζεις..Γράφει ο ΜΑΚΗΣ ΚΟΥΛΟΥΜΠΗΣ
Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο νέος Εκλογικός Νόμος «Κλεισθένης», για τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στα 283 άρθρα του ο νέος Νόμος περιλαμβάνει ιδιαίτερα σημαντικές διατάξεις και πολλές καινοτομίες που αφορούν στη λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης κι όχι μόνο.Διαβάσαμε, ψάξαμε και αναλύσαμε τον νέο Νόμο, στοχεύοντας κυρίως σε άρθρα που άπτονται σε θέματα σύνθεσης και λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου και άρθρα που, λογικά ή… παράλογα, τροποποιούν ή αλλάζουν ριζικά αρκετά μέχρι τώρα προεκλογικά και μετεκλογικά δεδομένα. Και σας τα παρουσιάζουμε.
Απλή αναλογική
Αναμφίβολα το πλέον συζητημένο άρθρο του νέου Νόμου είναι αυτό που καθιερώνει πλέον από τις ερχόμενες Αυτοδιοικητικές Εκλογές το σύστημα της απλής αναλογικής. Με την απλή αναλογική, το σύνολο των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου κατανέμεται ανάλογα με τον αριθμό των ψήφων που έλαβαν οι συνδυασμοί στον α’ γύρο και καταργείται η πριμοδότηση που είχαν οι συνδυασμοί των Δημάρχων για τη συμπλήρωση μέχρι του 60% των εδρών, που ίσχυε μέχρι σήμερα. Αυτό σημαίνει ουσιαστικά ότι οι Δήμαρχοι που δεν εκλέγονται από τον α’ γύρο, αφού δεν έχουν εξασφαλίσει το 50%+1 των ψήφων, δε θα έχουν πλέον την πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο. Μάλιστα σε αρκετούς Δήμους πρόκειται να προκύψει και το… ευτράπελο, με Δημάρχους που έχουν βγει δεύτεροι στον πρώτο γύρο και νίκησαν στον δεύτερο, να έχουν λιγότερους Δημοτικούς Συμβούλους από την αξιωματική αντιπολίτευση.Δεν είμαστε βέβαιοι στο κατά πόσο είναι δυνατό να λειτουργήσει ευεργετικά κάτι τέτοιο στον μικρόκοσμο των Δήμων με τα γνωστά μέχρι σήμερα πολιτικά… ήθη κι έθιμα, στόχος πάντως του αρμόδιου Υπουργού, Πάνου Σκουρλέτη, είναι «η εμβάθυνση της δημοκρατίας και της αντιπροσωπευτικότητας της λαϊκής βούλησης, καθώς και η δημιουργία προϋποθέσεων για την εμπέδωση μιας ευρύτερης συνεργασίας και συμμαχιών».
Τετραετής θητεία
Καταργείται επίσης η πενταετής θητεία των Δημάρχων όπως είναι σήμερα και από την επόμενη γίνεται και πάλι τετραετής, με τις Αυτοδιοικητικές Εκλογές στη συνέχεια να γίνονται κάθε τέσσερα χρόνια, τη δεύτερη Κυριακή του Οκτωβρίου. Οι ερχόμενες όμως Αυτοδιοικητικές Εκλογές θα διεξαχθούν ταυτόχρονα με τις Ευρωεκλογές, την Κυριακή 26 Μαΐου 2019 και όπου χρειασθεί β’ γύρος, την Κυριακή 2 Ιουνίου.Δήμαρχος ακόμα και από άλλη παράταξη
Ακόμα μία καινοτομία του Κλεισθένη, καινοτομία που ίσως και να ξεπερνά τα όρια του παραλόγου, βρίσκεται στο άρθρο 69, που αλλάζει πλήρως το άρθρο 60 του προηγούμενου Νόμου, σχετικά με το τι γίνεται στην περίπτωση που η θέση του Δημάρχου μείνει κενή.Συγκεκριμένα καθορίζεται ότι «αν η θέση του Δημάρχου κενωθεί για οποιονδήποτε λόγο, το Δημοτικό Συμβούλιο εκλέγει νέο Δήμαρχο, μεταξύ των συμβούλων που έχουν εκλεγεί με τον πρώτο ή τον δεύτερο σε ψήφους συνδυασμό. Η εκλογή του νέου Δημάρχου γίνεται με μυστική ψηφοφορία όπου ψηφίζουν όλοι οι Δημοτικοί Σύμβουλοι και Δήμαρχος αναδεικνύεται ο Σύμβουλος που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία».
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στην περίπτωση που η θέση ενός Περιφερειάρχη μείνει κενή.
Με άλλα λόγια, σε περίπτωση που παραιτηθεί ή φύγει από τη ζωή ένας Περιφερειάρχης ή Δήμαρχος, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να εκλεγεί νέος από άλλη παράταξη, κάτι ασφαλώς παράλογο, αλλά και αντίθετο στη λαϊκή βούληση όπως εκφράστηκε στις εκλογές.
Το συγκεκριμένο άρθρο, χωρίς διάθεση εμπλοκής στη λογική του συντάκτη του, στερεί ουσιαστικά τη δυνατότητα προεκλογικής συνεργασίας υποψηφίων Δημάρχων, τα κοινώς λεγόμενα «δίδυμα», με τη συμφωνία επιμερισμού της Δημαρχιακής θητείας σε περίπτωση νίκης.
Λιγότεροι υποψήφιοι, περισσότερες γυναίκες
Με σκοπό η επιλογή υποψηφίων συμβούλων σε κάθε ψηφοδέλτιο να γίνεται με πιο ποιοτικά στοιχεία, ο αριθμός των υποψηφίων κάθε συνδυασμού πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσος με τον συνολικό αριθμό των μελών του Δημοτικού και των Τοπικών Συμβουλίων, με δυνατότητα προσαύξησης μέχρι 30%, αντί του 100% που ίσχυε μέχρι τώρα. Επίσης, η ελάχιστη ποσόστωση των υποψηφίων γυναικών αυξάνεται στο 40% των υποψηφίων ενός ψηφοδελτίου, από 30% που ήταν μέχρι πρότινος.Αναβάθμιση των Τοπικών Συμβουλίων
Ο «Κλεισθένης» αναβαθμίζει ριζικά και τον ρόλο των Τοπικών Συμβουλίων, δίνοντας ουσιαστικές αρμοδιότητες σε αυτά και καθιερώνει πλέον ξεχωριστή ψήφο και ξεχωριστά ψηφοδέλτια για την ανάδειξη των μελών του. Καθιερώνει επίσης και τη δυνατότητα υποψηφιότητας ανεξάρτητου συνδυασμού για κάθε Δημοτική Ενότητα. Στους συνδυασμούς, όμως, για την ανάδειξη μελών των Τοπικών Συμβουλίων θα πρέπει υποχρεωτικά να προκαθορίζεται και ο επικεφαλής υποψήφιος Πρόεδρος.Πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου εκλέγεται, από το σύνολο των μελών, ο επικεφαλής ενός από τους δύο πρώτους συνδυασμούς.Επίσης, με τον «Κλεισθένη» αυξάνονται από 3 σε 5 τα μέλη των Τοπικών Συμβουλίων όλων των Κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό από 301 έως 2.000 κατοίκους, κάτι που στην περίπτωσή μας αφορά στο Γραμματικό και στον Βαρνάβα.
Αντιδήμαρχοι και από άλλες παρατάξεις
Με ένα πραγματικά καινοτόμο άρθρο του, ο νέος Νόμος δίνει τη δυνατότητα στον Δήμαρχο να ορίσει ως Αντιδήμαρχο, Δημοτικό Σύμβουλο που ανήκει σε διαφορετική παράταξη από τη δική του, αρκεί ο ορισμός αυτός να εγκριθεί από την πλειοψηφία των Συμβούλων της παράταξης στην οποία ανήκει ο Σύμβουλος αυτός.Ο Πρόεδρος, πάντως, του Δημοτικού Συμβουλίου προέρχεται πάντα από την παράταξη του εκλεγέντος Δημάρχου είτε αυτή αναδείχθηκε πρώτη είτε δεύτερη σε εκλογική δύναμη.
Μεταπήδηση Δημοτικού Συμβούλου σε άλλη παράταξη
Πολλά ερωτηματικά μάς αφήνει το άρθρο 73 του νέου Νόμου, όσον αφορά στα περιθώρια που αφήνει σε τυχόν πολιτικές συναλλαγές παντός τύπου. Συγκεκριμένα, κάθε Δημοτικός Σύμβουλος που ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε από την παράταξή του, έχει τη δυνατότητα να ενταχθεί σε άλλη, αρκεί να έχει την έγκριση των 2/3 τουλάχιστον των μελών της παράταξης στην οποία προσχωρεί.Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, δίνεται η δυνατότητα σε υφιστάμενες δημοτικές παρατάξεις να συνενωθούν σχηματίζοντας νέα παράταξη, αρκεί να υπάρχει η έγκριση όλων των Συμβούλων των συνενούμενων παρατάξεων.
Αποχωρήσεις και λευκές ψήφοι
Με μια σημαντική καινοτομία του ο «Κλεισθένης» παρεμβαίνει και σε κάποιες συνήθεις… πονηρές τακτικές Παρατάξεων αλλά και Συμβούλων κατά τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα τεχνητής αδυναμίας λήψης αποφάσεων, αφού όπως συγκεκριμένα αναφέρεται στο άρθρο 74: «Τόσο η άρνηση ψήφου όσο και η λευκή ψήφος δεν υπολογίζονται στην καταμέτρηση θετικών και αρνητικών ψήφων. Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι που ήταν παρόντες κατά την έναρξη της συνεδρίασης και με την παρουσία τους υπήρξε απαρτία, ακόμα κι αν αποχωρήσουν στη συνέχεια λογίζονται ως παρόντες μέχρι το τέλος της συνεδρίασης, ως προς την ύπαρξη απαρτίας».Ουσιαστικές καινοτομίες και ελληνική κουλτούρα
Ξεφυλλίζοντας τις 130 περίπου σελίδες της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως που περιλαμβάνει τον «Κλεισθένη», η αλήθεια είναι ότι συναντήσαμε και αρκετές άλλες ουσιαστικές καινοτομίες του νέου Νόμου, όπως για παράδειγμα:- Την καθιέρωση τοπικών δημοψηφισμάτων σε σοβαρά θέματα που αφορούν στην περιφέρεια ή στην πόλη.
- Την καθιέρωση περιφερειακού και δημοτικού διαμεσολαβητή με σκοπό την καταπολέμηση φαινομένων κακοδιοίκησης στους Ο.Τ.Α. και τα νομικά πρόσωπα.
- Την ελάφρυνση των Δημοτικών Συμβουλίων στο να συζητούν ζητήματα ρουτίνας, με την επίλυσή τους να αναλαμβάνουν αρμόδιες επιτροπές.
- Τη δυνατότητα ίδρυσης από τους Δήμους εταιρειών ειδικού σκοπού στον τομέα της Κοινής Ωφέλειας.
- Την υποχρεωτικότητα της επιτροπής διαβούλευσης.
- Τη δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων με δημόσιους φορείς, ώστε να ξεπερνιέται η τεχνική ανεπάρκεια κάποιων Δήμων.
Όμως υπάρχουν και ουσιαστικές καινοτόμες αλλαγές, πολλές από τις οποίες αναπτύξαμε παραπάνω, που σίγουρα δεν είναι εναρμονισμένες με την ελληνική κουλτούρα και κατά τη γνώμη μας θα φέρουν αρκετά κολλήματα σε κρίσιμους τομείς της διοίκησης της λειτουργίας των μικρών κυρίως Δήμων, τουλάχιστον τον πρώτο καιρό. Δεν είναι βέβαια εύκολο να μπει κανείς στη λογική και τις προθέσεις των ειδικών που συνέταξαν τον Νόμο, πόσο μάλλον των πολιτικών παραγόντων που έδωσαν τις κατευθυντήριες γραμμές, αλλά μπορεί ο νέος αυτός Νόμος να φαίνεται εκ πρώτης όψεως πρωτοποριακός, τα πολιτικά μας όμως ήθη δεν είναι ακόμα έτοιμα να εναρμονιστούν και να λειτουργήσουν σύμφωνα με τη λογική του «Κλεισθένη».
Βλέποντας κάποιος τον Νόμο με το μάτι ενός δημότη μικρού Δήμου, με τις γνωστές αντιπαραθέσεις και μικρότητες που συχνά συναντάει κανείς σε μικρές κοινωνίες, οι συνεργασίες και οι συναινέσεις που οραματίζεται ο Πάνος Σκουρλέτης δεν είναι δυνατό να «περπατήσουν» τόσο εύκολα. Δεν υπάρχει καμία αντίρρηση ότι πρέπει κάποια στιγμή να μάθουμε να ζούμε και με τον «Κλεισθένη», αλλά σήμερα ποιος άραγε μπορεί να διανοηθεί έναν Δήμαρχο, με δύναμη το 1/3 ή το 1/4 του Δημοτικού Συμβουλίου, να είναι σε θέση να διοικήσει σε ικανοποιητικό βαθμό; Είναι σαν να απαιτούμε από έναν Πρωθυπουργό να λειτουργήσει αποτελεσματικά και να παράξει κυβερνητικό έργο, έχοντας μια δύναμη μόνον 85 ή 100 βουλευτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε για την επίσκεψή σας...
Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.