Σάββατο, 31 Ιανουαρίου 2015

Μικρό το ενδιαφέρον των παραγωγών κηπευτικών του Μαραθώνα να ενταχθούν σε Αγροτικό Συνεταιρισμό ή Ομάδα Παραγωγών

Μικρό το ενδιαφέρον των παραγωγών κηπευτικών του Μαραθώνα να ενταχθούν σε Αγροτικό Συνεταιρισμό ή Ομάδα Παραγωγών Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός (Α.Σ.) Μαραθώνα ιδρύθηκε τη δεκαετία του 50 και είναι από τους αρχαιότερους στην περιοχή της Αττικής. Είναι «ενεργός» συνεταιρισμός που έχει καταχωρηθεί στο Μητρώο Αγροτικών Συνεταιρισμών του ΥπΑΑΤ. Μιλήσαμε με την γεωπόνο του Συνεταιρισμού κ. Μαρία Χρυσούλα, που ανέφερε στον ΑγροΤύπο ότι δυστυχώς δεν ενδιαφέρονται οι παραγωγοί του κάμπου του Μαραθώνα να...
οργανωθούν στον συνεταιρισμό, αφού προτιμούν να πουλάνε μεμονωμένα την παραγωγή τους στις λαϊκές της Αθήνας. «Σήμερα τα περισσότερα μέλη μας είναι μεγάλης ηλικίας ή δεν είναι κατ΄ επάγγελμα αγρότες. Αν δεν έρθουν νέοι ενεργοί παραγωγοί να στηρίξουν τον συνεταιρισμό μοιραία θα οδηγηθεί σε οικονομική ασφυξία», τονίζει.
Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο Α.Σ. Μαραθώνα
Ο συνεταιρισμός μπορεί να έχει περίπου 230 μέλη αλλά η μεγάλη πλειοψηφία των μελών του είναι μεγάλης ηλικίας. Επίσης πολλοί δεν είναι αποκλειστικά κατ΄ επάγγελμα αγρότες αλλά ετεροεπαγγελματίες. Αυτό δεν βοηθά να έχει ο συνεταιρισμός μια «δυναμική». Ο κάμπος του Μαραθώνα έχει περίπου 400 ενεργούς παραγωγούς κηπευτικών. Όμως η μεγάλη πλειοψηφία των «ενεργών» παραγωγών δεν ενδιαφέρονται να έρθουν στον συνεταιρισμό.

Τι παράγει ο κάμπος του Μαραθώνα;
Παράγει κυρίως κηπευτικά υπαίθρια αλλά και σε θερμοκήπια. Οι παραγωγοί πουλάνε τα προϊόντα τους στις λαϊκές αγορές της Αθήνας. Αυτός είναι και ένας ακόμη λόγος που δεν ενδιαφέρονται να συνεταιριστούν αλλά προτιμούν να λειτουργούν μεμονωμένα. Αυτή η έλλειψη ενδιαφέροντος που δείχνουν οι παραγωγοί απέναντι στον Συνεταιρισμό έχει σαν αποτέλεσμα να οδηγείται σε οικονομικό μαρασμό.

Από πότε ξεκίνησαν τα οικονομικά προβλήματα στον Συνεταιρισμό;
Ο σημερινός πρόεδρος κ. Δημήτριος Γκινοσάτης έχει αναλάβει πριν λίγους μήνες και προσπαθεί να βοηθήσει να δυναμώσει ο συνεταιρισμός. Όμως τα οικονομικά προβλήματα ξεκίνησαν από παλιά. Μέχρι το 1993 ο συνεταιρισμός πουλούσε λιπάσματα με πολύ χαμηλό ποσοστό κέρδους και όλοι οι παραγωγοί της περιοχής αγόραζαν από αυτόν. Μετά όμως την «απελευθέρωση» της αγοράς λιπασμάτων έπεσε η ζήτηση οι παραγωγοί στράφηκαν στους ιδιώτες, οπότε άρχισαν και τα οικονομικά προβλήματα.

Τι όφελος θα έχει σήμερα ένας αγρότης για να ενταχθεί στον Συνεταιρισμό;
Δυστυχώς στις σημερινές συνθήκες δεν μπορεί να έχει κανένα όφελος. Υπάρχει γεωπόνος που δίνει συμβουλές στους αγρότες αλλά αυτή την υπηρεσία μπορούν πολύ εύκολα να την βρουν οι παραγωγοί και σε ιδιώτες. Επίσης ο Συνεταιρισμός έχει κατάστημα που πουλάει αγροεφόδια (λιπάσματα, φυτοφάρμακα κ.α.). Όμως οι εταιρίες δεν δίνουν καλύτερες προσφορές στους συνεταιρισμούς αλλά κάνουν εκπτώσεις ανάλογα με το τζίρο που κάνει το κάθε κατάστημα. Επίσης ένα ακόμη αρνητικό που έχουμε είναι ότι το κατάστημα δεν είναι κοντά στον κάμπο αλλά μέσα στην πόλη του Μαραθώνα.

Υπήρξε κάποια σκέψη να προχωρήσουν τα μέλη στην ίδρυση Ομάδας Παραγωγών;
Το 2014 ξεκίνησε αυτή η συζήτηση από μια ομάδα νέων παραγωγών όμως δεν κατέληξαν σε κάποια συμφωνία. Το πρόβλημα είναι ότι τα αγροτεμάχια των παραγωγών δεν έχουν την ίδια έκταση. Επίσης στις περισσότερες περιπτώσεις τα χωράφια δεν είναι ενιαία. Οι παραγωγοί της περιοχής δεν έχουν πρόβλημα με την πώληση των κηπευτικών τους, αφού έχουν άδειες και μπορούν να τα πουλάνε στις λαϊκές αγορές της Αθήνας. Όλα αυτά δεν βοηθούν στο να υπάρξει συμφωνία για την ίδρυση μιας Ομάδας Παραγωγών.

Πως μπορεί να αντιστραφεί το κλίμα;
Θα πρέπει να ξεκινήσει μια μικρή ομάδα να συνεργάζεται και όταν στην πράξη φανεί ότι υπάρχει όφελος τότε θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι. Αλλά για να γίνει αυτό θα πρέπει να δοθεί κάποιο κίνητρο στους παραγωγούς και αυτή την στιγμή δεν μπορεί να το κάνει ο Συνεταιρισμός μας. Ίσως η οικονομική κρίση αναγκάσει τους παραγωγούς να έρθουν σε κάποια συμφωνία. Οι λαϊκές αγορές φθίνουν λόγω της μείωσης της ζήτησης. Οι παραγωγοί δεν κερδίζουν όσα κέρδιζαν στο παρελθόν. Οι καταναλωτές περιμένουν να πέσουν οι τιμές για να αγοράσουν. Με τα σούπερ μάρκετ μπορούν να συνεργαστούν οι λίγοι μεγάλοι παραγωγοί που έχουν μεγάλες εκτάσεις. Οι υπόλοιποι μικροί παραγωγοί όταν δουν ότι δεν μπορούν να πουλάνε την παραγωγή τους στις λαϊκές τότε θα αναγκαστούν να συνεργαστούν μεταξύ τους.
 
Διαβάστε ακόμα
Πηγή:
Βαρνάβας όμορφος τόπος να μένεις, δύσκολος να ζεις..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε για την επίσκεψή σας...
Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.