Δευτέρα 20 Απριλίου 2015

Η ψευδαίσθηση της επιλογής: Οι έξι επιχειρήσεις που ελέγχουν τα media του πλανήτη

Μόλις έξι μεγάλες πολυεθνικές ελέγχουν το 90% των πληροφοριών που διαβάζουμε στα ενημερωτικά site, ακούμε να αναμεταδίδονται στο ραδιόφωνο ή βρίσκουμε στα social media όπου κυκλοφορούν από χρήστη σε χρήστη.

Εν προκειμένω μιλάμε για τα Αμερικανικά Μέσα Ενημέρωσης, τα οποία διακινούν όμως τον μεγαλύτερο όγκο πληροφοριών σε καθημερινή βάση, μεταφέροντας τα διεθνή νέα σε όλα τα κράτη μέσω των πρακτορείων που έχουν ως έδρα τους τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η συγκέντρωση των Μέσων βρίσκεται σε αύξουσα τάση. Για να καταλάβουμε το μέγεθος της συγκέντρωσης των ΜΜΕ στα χέρια ελαχίστων εταιρειών, αρκεί να επισημάνουμε ότι το 1983 το αντίστοιχο 90% της ενημέρωσης, προσφερόταν από 50 διαφορετικές εταιρείες, κάτι που δείχνει πως σήμερα, η ανεξαρτησία του Τύπου είναι περισσότερο εξαρτημένη από τα ολιγοπωλιακά συμφέροντα που διαμορφώνουν την ατζέντα προς όφελος τους.
Πλέον, αυτό το 90% έχει περάσει σε έξι εταιρείες.
Πρόκειται για τις:
1] G.E.: ελέγχει τις εταιρείες COMCAST-Universal-NBC-Focus Features
2] News Corp: ελέγχει τις εταιρείες FOX-Wall Street Journal-New York Post
3] Disney: ελέγχει τις εταιρείες Pixar-ABC-ESPN-Marvel
4] Viacom: ελέγχει τις εταιρείες MTV- Comedy Central-BET-CMT-Paramount
5] Time Warner: ελέγχει τις εταιρείες CNN-HBO-Time-Warner Bros
6] CBSO :  ελέγχει μεταξύ άλλων την εταιρεία Sowtime.
Οι 6 εταιρείες διανέμουν επίσης το 70% του περιεχομένου της καλωδιακής τηλεόρασης. Στο ραδιόφωνο, μια μόλις εταιρεία, η Clear Channel, έχει στην ιδιοκτησία της 850 ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Από την άλλη, η News Corp ελέγχει τις μεγαλύτερες εφημερίδες σε τρεις ηπείρους.
Για να αναλογιστεί καλύτερα κανείς το μέγεθος της συγκέντρωσης, σημειώνεται πως περίπου 232 αρχισυντάκτες Μέσων, ελέγχουν την καθημερινή ροή ειδήσεων. Κατά προσέγγιση, αντιστοιχούν τρεις αρχισυντάκτες Μέσων ανά 850.000 συνδρομητές στις ΗΠΑ.
Όσο για τα κέρδη των έξι αυτών Τιτάνων, υπολογίζονται στα 275,9 δισεκατομμύρια δολάρια.
Από την άλλη, η μορφή της "άμεσης δημοσιογραφίας του πολίτη", μέσω Facebook και Twitter, βρίσκεται μεν σε άνοδο, όμως ακόμα η χρήση των social media δεν έχει αποκτήσει τεράστιες διαστάσεις, μιλώντας πάντα σε παγκόσμια κλίμακα ανάλυσης.
Άλλωστε, σύμφωνα με στοιχεία της Wall Street Journal για το 2014, το ποσοστό του πληθυσμού στις ΗΠΑ που ενημερώνεται συστηματικά μέσω διαδικτύου είναι σχετικά χαμηλό (κάτω από το 15%).
Σε σχετική μελέτη του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς, δημοσιεύεται πως το διαδίκτυο αποτελεί πλέον σημαντικό μέσο επικοινωνίας για τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών στην Ευρώπη και τη Βόρειο Αμερική (από 60% του πληθυσμού στη Νότια Ευρώπη μέχρι πάνω από 90% στις Σκανδιναβικές χώρες).
Χώρες που όμως δεν έχουν την ίδια δυναμική με τις ΗΠΑ στην πολυεθνική διανομή ειδήσεων και πληροφοριών, ή αν θέλετε, στην απόκρυψη πληροφοριών και στον "χρωματισμό" τους.
Αξίζει τέλος να πούμε πως, η πρόσβαση σε ενημερωτικά περιεχόμενα διοχετεύεται μέσω πληροφοριακών ενδιάμεσων δηλαδή μεσαζόντων που συνδέουν το ευρύ κοινό με πλήθος πληροφοριών μέσω πολύπλοκων αλγόριθμων και τεχνολογιών.
Οι ενδιάμεσοι αυτοί (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft κλπ.) που τείνουν να λειτουργούν ως ολιγοπώλιο ελέγχουν τα κανάλια διάδοσης της πληροφορίας.
Υπό αυτή την έννοια τα ΜΜΕ αλλά και οι χρήστες εξαρτώνται από αυτούς για τη ρύθμιση της ζήτησης και της προσφοράς ενημερωτικού και δημοσιογραφικού περιεχόμενου.

Παρακάτω, το σχετικό γράφημα που δημοσίευσε ο ιστότοπος dailyinfographic.com:



Πηγή:
Βαρνάβας όμορφος τόπος να μένεις, δύσκολος να ζεις..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε για την επίσκεψή σας...
Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.